Instrumenten

Hieronder een overzicht van de instrumenten en apparatuur waar Jerry gedurende zijn carrière gebruik van heeft gemaakt:

Baldwin Classic nylon-snaar

Jerry’s oude Baldwin Classic nylonsnarige gitaar waarmee hij zijn meeste platen opnam was lang in het bezit van Paul Yandell. Hij heeft hem jaren geleden aan Jerry’s familie teruggegeven. Deze Baldwin was een gitaar uit de lagere prijsklasse.

Paul Yandell zei ooit:

“Jerry doesn’t seem to like good, expensive guitars. His favorite guitars are those old Baldwins. He loves them. He loves the necks on them. That’s what he made all those records with. Fender spent thousands of dollars making him a special guitar, and he was right back to that Baldwin.”

Het succes van deze gitaar was grotendeels te danken aan de fantastische “Prismatone” pickup. Naast Jerry was ook Willie Nelson erg enthousiast over de Baldwin Prismatone elementen. In tegenstelling tot Jerry haalde Willie de elementen uit de Baldwins, gooide vervolgens de gitaren weg en zette de elementen in zijn Martin gitaren.

Paul Yandell zei over de Prismatone: “I think the Prismatone is the best, most balanced piezo ever made. It’s a shame they’re not making it now.”

Gretsch G6120TM Chet Atkins

Jerry’s eerste goede gitaar was de Gretsch Chet Atkins signature model 6120 die hij speelde toen hij Chet voor het eerst ontmoette. De Gretsch werd geïntroduceerd in 1955 en had een holle klankkast met open geluidsgaten, twee DeArmond-pickups, een Bigsby-vibrato en een kitscherig westernontwerpmotief met gegraveerde block-fret-markers, een inlegde stierenkop op de kop van de gitaar en een G-brandmerk in de oranje bovenkant.

Atkins zei dat Duane Eddy de enige speler was die een goed geluid leek te hebben met deze vroege versie van de 6120, maar Jerry was kennelijk erg dol op de gitaar.

Ovation Thunderhead X-009

Deze gitaar is speciaal voor Jerry gemaakt toen hij regelmatig optrad in de “Glen Campbell Goodtime Hour Television Show” in 1970.
De gitaar heeft een mahonie (in plaats van een maple) hals en De’Armond enkelspoels elementen. De elementen keuzeschakelaar zit qua plaatsing net als bij de Fender Telecaster en heeft ook dezelfde werking.

Verder heeft de gitaar een speciale slagplaat waarin de teksten “Jerry Reed” en “Ovation” zijn ingelegd.

Leuk weetje; Glen Campbell had dezelfde signature gitaar, dit was de Ovation Thunderhead X-008.

Jerry speelt door de jaren heen geregeld op een Peavey T-60. Deze gitaar werd tussen 1978 en 1988 in Amerika gemaakt en was ‘s werelds eerste gitaar die volledig met CNC machines gemaakt werd. Hij was berucht door zijn enorme gewicht, maar desondanks zeer geliefd vanwege de unieke klank van het instrument.

Hiernaast Jerry in actie op de T-60…

Fender Telecaster

Zonder de Fender Telecaster zou de countrymuziek heel anders geklonken hebben. Deze gitaar is legendarisch door zijn unieke “twang”, die kenmerkend is voor country. Een mooi voorbeeld hiervan is terug te horen in “Baby’s coming home” waarin zowel Jerry als Chet een Telecaster bespelen.

Jerry Reed Custom Guitar van Dave Plummer

Dave Plummer ontwierp deze gitaar voor Jerry. De gitaar was gebaseerd op de oude Baldwin gitaar die Jerry had en waarvan bekend was dat deze de voorkeur had boven andere gitaren. De gitaar heeft een ‘the claw’ inleg op de brug en werd door Jerry “Pookie” genoemd.

Dave Plummer wilde de gitaar op de markt gaan brengen zodat iedereen er één kon bestellen. Of dit ooit gebeurd is, weet ik helaas niet. De foto’s hieronder zijn foto’s van de gitaar van Jerry zelf. Hij heeft de gitaar ongeveer een jaar in bezit gehad. Aangezien het de originele gitaar van Jerry was is hij NIET gesigneerd en genummerd. Jerry wilde een ander pick-up systeem geïnstalleerd hebben en brengt de gitaar terug naar Plummer. Volgens Plummer was het echter makkelijker om een geheel nieuwe gitaar te bouwen, dan deze aan te passen i.v.m. het al aangebrachte (synth) pickup systeem.

Versterkers

Van links naar rechts: Fender Twin Reverb, Ampeg VT-22, MusicMan 112 RD-50 en Peavey Session 400

La Bella 820 Flamenco Red nylon

Effecten

In de jaren ’70 maakte Jerry graag gebruik van de MXR Phase 90 en MXR Dyna Comp effectpedalen. Een voorbeeld hiervan is het nummer “Reedology” van het album “Red Hot Picker”.

MXR Dyna Comp

MXR Phase 90